Sofia var namnet

"livet deluxe"

läs och lär

Publicerad 2012-08-30 22:00:00 i Skitsnack,

jag har aldrig hört begreppet symbios. till idag och fann ordet väldigt intressant så jag slog upp det och pang, lärdom och visdom
 
symbios betyder samliv vilket defineras som en biologisk interaktion, en interaktion är när individer påverkar andra individer. i en sådan lever två olika individer tillsammans i ett nära förhållande med en positiv effekt för en eller båda parter. begreppet blandas ofta ihop med mutualism som beskriver ett förhållande som båda parterna tjänar på. fler sorter av symbiotiska förhållanden är kommensalism, där en part har nytta av den andra parten, men den andra påverkas då inte alls. parasitism däremot är där en part drar nytta av samlevnaden med den andra parten, som skadas. 
 
symbios kan vara antingen fakulativ, som betyder valfri eller så kan symbios vara obligat. vid obligat symbios kan individerna inte leva utan varandra.
 
jag finner detta väldigt intressant då det är en förklaring menad till mer till organismer i vår natur, men allt i denna värld har en samhörighet till varandra och jag tycker detta är en väldigt bra förklaring på även oss människor. förhållanden till andra människor. då jag relaterar till mig själv förklarar parasitism en väldigt stor del av det förflutna jag gick igenom.
mutualism, det enda rätta.
 
obligat symbios. läskigt, intressant.. känner att det är något vi alla människor i någon form eftersträvar när det gäller kärlek. jag själv finner det dock lite obehagligt. beroende. något som aldrig är bra i någon form. aldrig.
 
symbios.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela